meny

Trivsel och Trygghet

Trivsel för alla

Att bo i flerfamiljshus skapar många möjligheter till gemenskap och trivsel, men ställer också krav på dig som hyresgäst och det är viktigt att du visar hänsyn till dina grannar.

Håll trapphuset fritt så att räddningspersonal kommer fram om olyckan skulle vara framme.

Nattro och trygghet är viktigt så tänk på att efter klockan 22.00 bör det vara lugnt och tyst från din lägenhet. Förvarna dina grannar om du ska ha fest och kom ihåg att dina gäster är ditt ansvar.

Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen.

Gården är en gemensam plats för lek och avkoppling, släng inte skräp, fimpar och glas på marken. Hjälp oss att hålla den ren och säker för alla, stora som små.

Sortera dina sopor enligt de instruktioner som gäller för en trevligare miljö. Om du inte vet vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.

Husdjur

Husdjur är oftast till stor glädje för många, både ägare och grannar, men ibland kan de innebära problem och det finns en del saker man bör tänka på.

Katt - som kattägare har man ansvar för sin katt, dels att katten mår bra, men också att katten inte orsakar störningar för omgivningen. Det är tyvärr inte ovanligt att lösspringande katter förorenar i sandlådor, trappuppgångar, på uteplatser med mera och för allergiker kan de ofta vara ett stort problem.

Hund - håll alltid din hund kopplad! Även om du vet att din hund är den snällaste av dem alla så är många människor rädda för hundar. Rasta din hund på lämpliga ställen och plocka alltid upp efter din hund.

Trygghet

Trygghet är högt värdesatt av våra hyresgäster.

Grillning

Grillning på balkongen är inte tillåtet - gäller även el-grill.

Ohyra och allvarliga fel i lägenhet

Får du t ex mjölbaggar eller dylikt i lägenheten måste du kontakta Anticimex (uppge vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar) 08-517 634 00 eller 08-517 634 35 så att ohyran inte sprider sig.

Anmäl också sådana fel i lägenheten som du inte själv kan ta hand om. Det är särskilt viktigt att du omgående kontaktar oss vid större skador, som t ex vattenläckor, då du kan bli ersättningsskyldig om du inte har anmält felet. Kontakta felanmälan, SVEFAB 08-540 200 50

Vad gör jag om jag blir störd av min granne?

Det är alltid bäst att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Går inte det kontakta:

Vår felanmälan på telefon 08-540 200 50 - dygnet runt!

Montering av parabol

För att en parabolantenn skall vara riskfri skall hela parabolskivan vara monterad på insidan av balkongen av en fackman. Parabolen får inte fästas på husväggen varken utanför eller innanför balkongräcket. Kontakta oss gärna om du har frågor om detta.

Parkeringsbestämmelser

Det här gäller för dig som hyresgäst:
Du får:

Köra till och parkera på din förhyrda parkeringsplats. Du sköter själv snöskottning och eventuell sandning av din förhyrda parkeringsplats.

Köra fram till port för av- eller pålastning av tyngre gods. I samband därmed tillåts uppställning under högst 10 minuter. Du måste snabbt vid behov kunna flytta bilen för att ge plats för utryckningsfordon.

Du får inte:

Parkera på någon annans plats än din förhyrda parkeringsplats, alltså ej på besöksparkering. Enligt gällande kontraktsbestämmeler är hyresgäst eller annan boende som disponerar bil, skyldig att teckna någon form av parkeringskontrakt (garageplats eller öppen p-plats). I vissa områden gäller p-automat med betalning per timme, dygn, dagar månad m m för en öppen p-plats utan el.

Köra eller ställa din bil med något hjul på grönytor, lekplatser eller andra ej körbara ytor. 

Besökare får:

Parkera på markerad p-plats på Armadas besöksparkering/betalplatser. Vid längre besök kan ett tillfälligt parkeringstillstånd hämtas ut på Armadas kontor under deras öppettider. I akuta fall kan även kommunens reception eller SVEFAB hjälpa till att skriva ut ett tillfälligt parkeringstillstånd under deras öppettider.

Köra fram till port för på- och avlastning på samma villkor som för boende enligt ovan.

Besökare får inte:

Parkera på annan plats än besöksparkering/betalplatser. 

 
HANDLÄGGARE HOS ARMADA: 

Inger Eriksson 08-540 808 09 

Telefon- samt besökstid 09:00-11:30 vardagar

För samtliga gäller att anvisning genom p-vakt eller skylt skall följas. Den som inte följer dessa regler skall erlägga en kontrollavgift. Inbetalningskort jämte uppgift om typ av avtalsöverträdelse anbringas synligt på fordonet. Kontrollavgiften skall erläggas inom två veckor. I annat fall överlämnas ärendet till juridisk inkassobyrå för vidare åtgärder. Kostnaden kan då bli större. Om du anser att p-vakt felaktigt påtalat något avtalsbrott bör du snarast skriftligen motivera detta till Euro Park. Du underrättas sedan skriftligen om beslutet.

Bostadsområdet ägs av Armada Bostäder AB och är således privat område och gäller under de parkeringsbestämmelser som fastställs av Armada.

Området bevakas av anlitat företag:

Euro Park Svenska AB

117 60  STOCKHOLM

Besöksadress: Årstaängsvägen 7A

Tel: 08-556 306 70 Dagtid

Tel: 08-540 200 50 Kvällar och helger

Fax: 08-18 77 43

Lägenhetsnummer

Sedan Skatteverket införde det nya lägenhetsregistret ser vi att det är många som i kontakten med oss blandar ihop detta fyrsiffriga lantmäterinummer med lägenhetsnumret.

Vårt lägenhetsnummer ska uppges i all kontakt med oss, t ex vid uppsägning av lägenhet, felanmälan, direktbyte m m och består av 10 siffror. Ett exempel på detta är "26 302 01 072" och står på hyresavtalet, utsidan av lägenhetsdörren samt trapphusbladet.

Informationen om det fyrsiffriga lantmäterinumret lämnas i samband vid kontraktskrivningen och står noterat på hyresavtalet. Numret finns även att finna framför ditt namn på namnremsan som sitter på lägenhetsdörren och även på trapphusbladet. Lantmäteriets lägenhetsnummer använder man t ex vid adressändring eller andra myndighetsärenden.

Grunddokument X2 0007 Lgh Nr

Energispartips

All energianvändning påverkar vår miljö. Även du som bor i lägenhet kan med enkla åtgärder hushålla med energin och värna om miljön samtidigt som du sänker dina kostnader.

  • Använd rätt platta vid matlagning. Om plattan är 1 cm större än kastrullen ökar energiförbrukningen med 20%.
  • Koka mat med locket på. Det sparar ca 30% energi.
  • Vattenkokare är det mest effektiva sättet att koka vatten.
  • Använd endast kastruller och pannor med slät botten. 0,5 mm ojämnhet ökar förbrukningen med 25%.
  • Tina den frysta maten i kylskåpet istället för i micron. Du sparar in strömmen till micron och kylskåpet får hjälp att hålla kallt.
  • Frosta av din frys regelbundet. Dammsug även baksidan på kyl- och frysskåp så drar de mindre energi samtidigt som brandrisken minskar.
  • Ha rätt temperatur i kyl och frys, +10 grader i svalen, +5 grader i kylen och -18 grader i frysen.
  • Fyll alltid disk- och tvättmaskinen helt.
  • Moderna apparater drar inte mycket ström i stand-by läge, men har du en äldre apparat ska du stänga av den helt när du inte använder den.
  • Se över ditt elavtal, det kanske finns någon som kan leverera billigare och mer miljövänligt producerad el.
Grunddokument X2 0010 Vindverk

Värmepolicy

Hur varmt man vill ha i sin lägenhet varierar ofta från person till person, några är frusna av sig och vill ha varmt medan andra trivs bäst när det är lite svalare.

Hos Armada kan du till viss del reglera värmen själv i din lägenhet via termostaten på elementet. Den maximala värmen är dock satt till runt 20 grader. Det är den värmekomfort som ingår i hyran.

Möblera klokt

Både termostatventiler och element behöver fri cirkulation. Inred därför inte med möbler eller tunga gardiner framför – de hindrar värmen från att strömma ut i rummet. Undvik också värmealstrande apparater för nära termostaten. Värmen från t.ex. en tv kan göra att termostaten slås av.

Håll ventiler öppna och rena

De flesta lägenheter ventileras genom till- och frånluft. Tilluftsventilerna sitter ofta vid fönstren och ska hållas öppna för att undvika undertryck i lägenheten, vilket kan upplevas som kalldrag. Frånluftsventilerna i kök och badrum måste hållas öppna och rena. Torka regelbundet av ventilen i badrummet och gör rent filtret i köksfläkten.

Stäng av köksfläkten direkt efter matlagning

Om fläkten står på ett forcerat läge i onödan kan den bidra till att värmen dras ut ur lägenheten.

Vädra rätt

När du vädrar så gör det snabbt och effektivt, gärna med tvärdrag i max 10 minuter. Kalluften från ett fönster som står på glänt kyler ner lägenheten och påverkar dessutom termostatventilen som då släpper fram mer värme till elementen utan att det blir ett dugg varmare i lägenheten, man gör helt enkelt som det gamla uttrycket säger och ”eldar för kråkorna”.

Kontrollera temperaturen en bit in i lägenheten

För att få ett korrekt värde ska du använda en ordentlig termometer och mäta i rummets s.k. vistelsezon, minst 1 meter upp från golvet, mitt i rummet. Vid en yttervägg, nära golvet eller vid ett fönster blir temperaturen missvisande.

Om det är under 18 grader eller dragigt Kontakta felanmälan så de kan lokalisera problemet. Du ska inte behöva ha kallare än 18 grader i din lägenhet.

Vad gör jag om jag fryser?

På hösten och våren när vädret slår om och det blir svalare/varmare ute kan det ibland kännas lite ruggigt inne. Elementen är bara ljumma och man fryser. Men då är det viktigt att titta på termometern. Är rumstemperaturen runt 20 grader är faktiskt allt som det ska.

Om du däremot vill ha varmare än de ca 20 grader som vi tillhandahåller kan vi rekommendera dig att köpa ett extra värmeelement. Ett sådant pluggar du bara in i en vanlig kontakt i väggen och betalar sedan via elräkningen för de extra grader du önskar i lägenheten.

Vad gör jag om termometern visar mindre än 18 grader?

Om rumstemperaturen skulle bli onormalt låg kan något fel ha uppstått. 

Då ska du kontakta felanmälan på telefonnr 08-540 200 50.

Källsortering

Mycket av våra sopor kan återvinnas vilket är bra för miljön! Vi ger dig möjligheten att lämna dina sorterade sopor nära din bostad.

Källsorteringen börjar i köket!

Försök att hitta en lösning som passar dig, så att det blir lätt att sortera och lagra undan avfallet. Så här kan du ha det:

Restsopor (gamla soppåsen) i en korg på insidan av diskbänksdörren

Förpackningar (glas, metall, plast, papper) i en större papperskasse. Om du blandar allt i en påse i köket så tar det mindre plats. Sedan sorterar du förpackningarna i ditt källsorteringsrum. Tänk på att alla förpackningar måste vara rena och torra innan du lämnar dem i källsorteringsrummet.

Tidningar och returpapper kan du ha i en större papperspåse i en garderob eller under diskbänken om det finns plats.

Elektronik är allt med sladd eller batteri + alla typer av armaturer. Skruva ur lampan och lägg den i separat kärl. Tänk på att inte krossa tv- och dataskärmar eller glaset på glödlampor, lysrör och lågenergilampor.

Farligt avfall ska alltid förvaras oåtkomligt för barn. Om du lämnar det farliga avfallet i en annan förpackning än originalet måste du skriva på vad det är. Farligt avfall kan inte lämnas i källsorteringsrummen utan skall lämnas på miljöstationer eller Brännbacken.

Hur gör man?

Skölj ur - annars luktar det i köket och i källsorteringsrummet

Låt torka - så det inte blir kletigt och kladdigt i köket och källsorteringsrummet

Platta till - så tar det mindre plats i köket och i källsorteringsrummet, du och vi kan då tömma mer sällan

Ta av korkar, lock och annat löst - de är ofta av ett annat material. (även om både burken och korken är i plast, det är olika plaster)

Inga påsar, kassar, snören eller smutsiga förpackningar - töm ur kassarna och ta bort plast och snören kring tidningar.

Vad sorteras var?

Avfall kan lämnas på följande platser:

Brännbacken – Återvinningscentral, tar emot grovavfall, farligt avfall, elektronik med mera.

Miljöstationer - där du lämnar ditt farliga avfall.

Källsorteringsrum - här kan du lämna restsopor, förpackningar, tidningar och returpapper, well och elektronik.

Du vet väl om att även dina matrester kan återvinnas och komma till nytta som biogas eller biogödsel? Avfallshantering är en viktig del i miljöarbetet och mellan 2013 och 2015 införde vi successivt möjligheten för våra hyresgäster att kunna återvinna matavfall.

Så här går det till

Varje hushåll får all nödvändig utrustning från oss. Utrustningen består av en påshållare samt bruna papperspåsar som är framtagna speciellt för insamling av matavfall. Påsarna rymmer cirka fem liter matavfall och är gjorda av vattenavvisande papper. Pappret släpper igenom vattenånga, men inte vattendroppar. Det är viktigt att påsen sätts i den särskilda påshållaren för att luften ska kunna cirkulera runt påsen så att vattnet kan avdunsta för att påsen inte ska gå sönder.

Påsen kommer att bli fuktig och missfärgad på utsidan, det är normalt. Du kan lägga lite hushålls- eller tidningspapper i botten på påsen om du vill. Om matavfallet är blött kan du låta det rinna av innan du stoppar det i påsen.

Efter 2-3 dagar eller när du fyllt påsen till den streckade linjen på insidan av påsen ska du rulla ihop påsen i överkant så att den stängs och sedan lägga den i det bruna kärlet för insamling av matavfall. Om påsen är väldigt blöt kan du sätta en extra matavfallspåse utanpå innan du lägger den i kärlet.

Matavfallet blir miljövänlig biogödsel och biogas

Av det insamlade matavfallet framställs biogas som används som drivmedel för bilar och stadsbussar, samt biogödsel som används som växtnäring till odlingsmarker.

Det är viktigt att man sorterar rätt!  

För att återvinningen ska fungera och kunna användas till biogas eller biogödsel är det viktigt att man använder den avsedda bruna påsen samt att man endast lägger matavfall i påsen och i kärlet för matavfall.

Det här kan du lägga i påsen
  • Matrester
  • Bröd och gryn
  • Grönsaker, rotfrukter, frukt
  • Kaffesump, kaffefilter Tesump, tepåsar
  • Ris, mjöl, pasta
  • Ägg och äggskal
  • Skaldjur, även skalen
  • Mindre ben från kött, fisk och fågel
  • Snacks, godis, choklad
Tar dina papperspåsar slut kan du hämta fler hos följande butiker:

Coop Extra, utanför kassorna

ICA Kvantum, vid returstationen

Willys, vid returstationen

Hemköp Favoriten, på järnavdelningen

Du kan även hämta påsar på Roslagsvattens reception, plan 3 på Sågvägen 2, eller på Brännbackens återvinningscentral.

STORT TACK FÖR DIN INSATS!

Hyresgästföreningslokal

När det gäller hyra av kvarterslokaler för t ex kalas, fest, möten eller dylikt, kontakta din lokala Hyresgästförening.

Kontaktinformation finns i porten i de områden där det finns en aktiv hyresgästföreningslokal.