meny
  • Boende

Bostadskö

Så fungerar den digitala bostadskön

Under Sök bostad söker du själv de lägenheter du är intresserad av.

All uthyrning av lägenheter sker via webbplatsen och du måste vara registrerad i Armadas bostadskö för att kunna göra en intresseanmälan på lediga lägenheter. De e-postmeddelande du får (om du inte valt bort det) är bara en extra service. För att kunna ta emot våra mail måste du ha en verifierad e-postadress.

Man har ingen plats i ett kösystem som gäller alla våra lägenheter utan det är först när du anmäler intresse för en publicerad lägenhet som du blir aktuell. Din köplats varierar därför för varje publicerad lägenhet du söker, beroende på vilka andra som sökt samma lägenhet och deras köpoäng.

Systemet innebär också att du som sökande själv måste vara aktiv och anmäla ditt intresse för lägenheter som förmedlas.

Det här kan du bl a göra:
  • Registrera dig i vår kö - från och med att du fyllt 18 år och har svenskt personnummer.
  • Skapa din egen sökprofil och få tips på lediga lägenheter via e-post.
  • Följa lediga objekt som publiceras.
  • Anmäla ditt intresse för lediga lägenheter. OBS! Vid intresseanmälan ska kunden vara beredd att ingå ett avtal.
  • Tacka JA eller NEJ till erbjudande. OBS! Om du har tackat ja till erbjuden lägenhet, men sedan väljer att i ett sent skede ångra dig och tacka nej till erbjuden lägenhet - då riskerar du att bli spärrad att söka lägenhet i 12 månader.
När ska jag uppdatera mig?

När du har registrerat dig i kön är det viktigt att du håller dina uppgifter uppdaterade. Du måste också betala den årliga administrativa avgiften (325:- för extern sökande (innehar ej lägenhetskontrakt i Armadas bestånd) eller 100:- för intern sökande (innehar lägenhetskontrakt i Armadas bestånd) för att behålla din kötid. En påminnelse sänds ut när det är dags att förnya årsavgiften. Logga in gör du med ditt användarnamn och ditt lösenord.

Hur räknas köpoäng och kötid?

Kötiden börjar den dag du har registrerat dig, du får en köpoäng per dag.

Hur vet jag om just jag får lägenheten?

När ansökningstiden har gått ut kommer de 5 första, med längst kötid, som anmält sitt intresse att bli erbjuden att boka tid för visning av lägenheten. Du ser om du är en av dessa 5 på Mina ÄrendenKom ihåg att alltid tacka ja/nej till de erbjudanden du får innan sista anmälningsdag. 

Efter 5 Nej/Ej svar - inom en period om 60 månader - blir du spärrad att lägga intresseanmälningar på lediga lägenheter i 12 månader.

Jag verkar ha tappat min kötid? 

Du tappar din kötid om du:

  • Missat att betala den årliga administrativa avgiften i tid.
  • Blivit tilldelad en lägenhet via bostadskön.

Om du har tappat din kötid måste du aktivera dig i kön på nytt. Vi lägger inte tillbaka förlorad kötid.

Hur bevakar jag lägenheter jag är intresserad av?

Under Mina profiler kan du skapa din egen sökprofil så att du kan få tips - via e-post - när det annonseras ut en lägenhet som matchar din profil. Klicka på Ändra-knappen till höger i bild för att välja vilka lägenheter du vill bevaka.

Hur ser jag vilka lediga lägenheter det finns?

Vi lägger ut alla lediga lägenheter på hemsidan. Du kan välja att se alla lediga eller bara de som nyligen publicerats. Det valet gör du i rutan ”Nyutkommet”. Om det inte finns någon ledig lägenhet kommer du få svaret ”Inga resultat” under sökfiltreringen. Detsamma gäller om det inte finns någon lägenhet som matchar den profil du lagt upp.

Hur länge finns lägenheten på annons?

Annonserna ligger ute i 8 dagar. Var uppmärksam på de datum som anges som sista ansökningsdag. När ansökningstiden gått ut kommer de fem som står först i kön att erbjudas att boka tid för visning av lägenheten. Här är det viktigt att efter du varit på visningen - tacka ja eller nej - innan anmälningstidens slut!

När ska jag svara på erbjudanden?

Kom ihåg att alltid tacka ja eller nej på de erbjudanden du får. Efter 5 Nej/Ej svar - inom en 60 månaders period -blir man spärrad att lägga intresseanmälningar på lediga lägenheter under 12 månader.

Måste jag gå på visning?

Har du fått ett lägenhetserbjudande är det viktigt att boka tid för visning. Kan du inte under visningsperioden själv gå på visningen(för att du blivit sjuk eller fått annat förhinder) bör du skicka någon annan person i ditt ställe. Ett Nej/Ej svar räknas alltid som ett nej, oavsett om du har sett lägenheten eller inte.

Vad betyder symbolerna under ”Mina profiler”?
  • Ett grönt plustecken = Du har rätt att ställa dig i den aktuella kön. Det gör du genom att klicka på Aktivera. Om du har åkt ur kön är det här du kan återaktivera dig.
  • En grön bock = Du står i den aktuella kön. Om du klickar på Ändra så kan du aktivera eller ändra din sökprofil.
  • Ett rött kryss = Du har inte rätt att ställa dig i den aktuella kön.
  • En grön boll = Status OK.
  • En röd boll = Spärr, för muspekaren över den röda bollen för att få veta varför du är spärrad.
Varför har jag fått en spärr?

Du får tolv (12) månaders sökspärr om du:

  • Hoppar av kontraktsskrivning 

Du blir också spärrad (på obestämd tid) om det vid en kreditupplysning framkommer att du har betalningsanmärkningar (se vår uthyrningspolicy). Då måste du själv kontakta oss den dagen dina betalningsanmärkningar har försvunnit, så plockar vi bort spärren. Då kan du återigen lägga intresseanmälningar på lediga lägenheter.

Var kan jag ändra mina kontaktuppgifter?

Håll alltid dina kontaktuppgifter uppdaterade! Det gör du genom att klicka på Ändra längst ner under Mina uppgifter på startsidan under Mina Ärenden alternativt genom att klicka på Mina uppgifter i vänstermenyn och sedan göra ändringen. Glöm ej att spara dina uppgifter om du förändrar något. Du får då en bekräftelse på att dina uppgifter är sparade i en röd text längst ned på sidan.

Hur byter jag till ett eget lösenord? 

När du är inloggad kan du byta lösenord till något du själv väljer och som är lättare att komma ihåg. Gör det genom att klicka på pennan (Ändra) längst ner under Mina uppgifter på vänster sida när du loggat in alternativt genom att klicka på Mina uppgifter i vänstermenyn och sedan göra ändringen. När du kommer till Mina personuppgifter ska du markera/märka alla punkterna i lösenordsrutan genom att dubbelklicka på rutan och trycka på stora bakåt-tangenten (ovanför högra Enter-tangenten) för att få bort alla prickar i rutan. Sen kan du skriva in ditt egna nya lösenord (minst sex tecken). Gör sedan samma sak i rutan under (Bekräfta lösenord). Klicka på Spara längst ner till höger. Du får då en bekräftelse på att dina uppgifter är sparade i röd text längst ned på sidan. Nästa gång du loggar in ska det fungera med ditt nu eget inlagda lösenord. 

HANDLÄGGARE HOS ARMADA:

Bogruppen 08-540 808 00 

marknad@armadafast.se

Grunddokument X2 0005 Byggnader